8 Μαρτίου – Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας - Ηρωίδες που μας εμπνέουν
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, ξεχωρίζουμε και παρουσιάζουμε γυναίκες που ξεπηδούν μέσα από λογοτεχνικές σελίδες, θεατρικά κείμενα και κινηματογραφικές ιστορίες.
Ηρωίδες που μας εμπνέουν!
Γυναίκες που χωρίς να είναι πάντα υπαρκτά πρόσωπα, αγαπήθηκαν σαν αληθινά. Έγιναν σύμβολα και πρότυπα για άλλες γυναίκες.
Γυναίκες αινιγματικές, δυναμικές, ιδιόρρυθμες.
Γυναίκες του χτες, του σήμερα και του αύριο που διεκδικούν την προσοχή μας.
Εσείς, ποια ηρωίδα ξεχωρίζετε και σας εμπνέει;
ΜΠΕΛΑ ΜΠΑΞΤΕΡ (POOR THINGS)
Στην πολυβραβευμένη ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, η Μπέλα είναι προϊόν ενός πειράματος.
Εγκέφαλος μωρού σε γυναικείο (εφηβικό μάλλον) σώμα.
Πολύ γρήγορα μαθαίνει να μιλάει με ευγλωττία, να κάνει σύνθετες σκέψεις εκεί που άρθρωνε με δυσκολία αναποδογυρίζοντας λέξεις και συλλαβές, να κινείται με ροή εκεί όπου το βάδισμά της θύμιζε μηχανική κούκλα.
Αντλεί ηδονή από το σεξ, που ανακαλύπτει, την πρώτη φορά, χωρίς ανδρική παρέμβαση, δεν το συνδέει με τον έρωτα, το συναίσθημά της δεν έχει να κάνει καθόλου με τις ανθρώπινες σχέσεις.
Είναι αυτάρκης, χειραφετημένη, παίρνει τη ζωή της στα χέρια της, επιβιώνει «εξελίσσοντας» τις ίδιες ακριβώς μεθόδους που γνώρισε μόλις είδε για πρώτη φορά το φως, στο εργαστήριο του δρος Γκόντγουιν Μπάξτερ, στο βικτωριανό Λονδίνο.
ΜΠΛΑΝΣ ΝΤΙ ΜΠΟΥΑ (ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΝ Ο ΠΟΘΟΣ, ΤΕΝΕΣΙ ΟΥΛΙΑΜΣ)
Η Μπλανς, μία πρώην καλλονή του Αμερικανικού νότου, είναι μια ευαίσθητη, μοναχική, νευρωτική δασκάλα που εγκαθίσταται στο σπίτι της μικρότερης αδελφής της η οποία ζει μαζί με τον άντρα της Στάνλεϊ. Έναν σκληροτράχηλο εργάτη, μετανάστη από την Πολωνία. Η Μπλανς αντιμετωπίζει υποτιμητικά τον οξύθυμο και επιβλητικό χαρακτήρα του Στάνλεϊ, τονίζοντας την ευγενή καταγωγή και την καλή ανατροφή της. Μπαίνει στο στόχαστρό του και ενδόμυχα γεννιέται ένας κρυφός ερωτικό πόθος που τελικά την οδηγεί στην απόλυτη καταστροφή.
ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ (ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ)
Η Αθηναία Λυσιστράτη (που μπορεί να «λύσει στρατούς») αποφασίζει να βάλει σε ισχύ ένα ανορθόδοξο σχέδιο για να βάλει τέλος στον Πελοποννησιακό πόλεμο που ταλαιπωρεί Αθηναίους και Σπαρτιάτες χωρίς τέλος. Μαζί με τη Λαμπιτώ, την επικεφαλής των γυναικών της Σπάρτης, κηρύσσουν πάνδημη και αυστηρή σεξουαλική αποχή των γυναικών, με στόχο να οδηγήσουν τους άντρες των δύο πλευρών σε συνθηκολόγηση και σύναψη ειρήνης.
Πρόκειται για την πρώτη φεμινιστική «απεργία» για να σταματήσει ο πόλεμος των ανδρών που ενέπνευσε διαχρονικά τις γυναίκες μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση.
Μία ωδή στον φεμινισμό, τον αγώνα της γυναίκας για δικαιώματα, την σεξουαλική απελευθέρωση και την επαναστατική πρωτοβουλία των γυναικών.
Να σας το κρύψω δεν μπορώ, κι ακούστε τι θα φτιάσουμε.
Αν θέλετε, γυναίκες μου, τους άνδρες ν’ αναγκάσουμε
να κάμουν την ειρήνη,
η κάθε μιά στον άνδρα της να παύση να το δίνη.
ΣΤΕΛΛΑ (ΤΑΙΝΙΑ του ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ)
Η πρώτη πραγματικά «φεμινιστική» ταινία του ελληνικού κινηματογράφου έχει ηρωίδα την περήφανη και ανεξάρτητη Στέλλα. Μια αντισυμβατική τραγουδίστρια που λατρεύει την ελευθερία τη και απολαμβάνει έναν έντονο ρομαντικό ανεμοστρόβιλο.
Αποθανατίζοντας τις αντιθέσεις της ελληνικής κοινωνίας, ο Μιχάλης Κακογιάννης αποτύπωσε την πραγματικότητα των γυναικών της εποχής, που επιθυμούσαν να είναι ελεύθερες, αψηφώντας τις προκαταλήψεις της εποχής. Με τη Στέλλα έδωσε φωνή σε μία ανεξάρτητη γυναίκα, που ζούσε απελευθερωμένη από τις κοινωνικές συμβάσεις. Η Στέλλα είναι μία λαϊκή τραγουδίστρια που ερωτεύεται παράφορα τον Μίλτο. Δέχεται να τον παντρευτεί αλλά το μετανιώνει αμέσως, αφού δεν θέλει να περιοριστεί από έναν γάμο. Έτσι, τον στήνει στην εκκλησία και περνά τη νύχτα της με έναν νεαρό . Όλα δείχνουν ένα τραγικό τέλος, και στον απόηχο του πάθους, δεν μπορεί να υπάρχουν νικητές.
ΛΙΛΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ (ΤΑΙΝΙΑ: ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ)
Η Λίλα Βασιλείου είναι μία πολιτικός μηχανικός που καλείται να αντικαταστήσει τον Διευθυντή μιας κατασκευαστικής εταιρείας. Μια δυναμική, μορφωμένη γυναίκα με κυρίαρχη θέση στο ανδροκρατούμενο εργασιακό της περιβάλλον, αλλά «πρέπει» να απαρνηθεί οικειοθελώς την προσωπικότητά της προκειμένου να γίνει αποδεκτή από τους άνδρες με τη θηλυκότητα που στερεοτυπικά υπάρχει. Ορφανή από μητέρα και με έναν υπερπροστατευτικό πατέρα στο πλευρό της, η Λίλα απέχει χιλιόμετρα από το γυναικείο πρότυπο της εποχής.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ (ΣΟΦΟΚΛΗΣ)
Η Αντιγόνη δεν υποτάσσεται στους νόμους του Κρέοντα αλλά, αντιθέτα με την θέση της γυναίκας της εποχής της, τους παραβιάζει. Μια επαναστατική φυσιογνωμία. Η Αντιγόνη υψώνει το ανάστημά της και δεν ακολουθεί τους άγραφους νόμους του Κρέοντα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον εκνευρισμό του. Η θέση της γυναίκας εκείνης της εποχής δεν έχει καμία σχέση με την συμπεριφορά της Αντιγόνης. Είναι μια εξαίρεση στον κανόνα. Δεν υποτάσσεται στους νόμους, δεν κάνει ότι της λέει ο άντρας, έχει δική της άποψη.
Θέλει να θάψει τον νεκρό αδελφό της Πολυνείκη, παρά την αντίθετη εντολή του Κρέοντα, βασιλιά της Θήβας, θέτοντας την τιμή των θεών και την αγάπη για τον αδερφό της υπεράνω των νόμων των ανθρώπων.
ΣΚΑΡΛΕΤ Ο' ΧΑΡΑ (ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ)
Μια προστατευμένη και χειραγωγική νότια καλoνή και ένας απατεώνας κερδοσκόπος αντιμετωπίζουν ένα ταραχώδες ειδύλλιο καθώς η κοινωνία γύρω τους καταρρέει με το τέλος της σκλαβιάς και ξαναχτίζεται κατά τη διάρκεια των περιόδων του Εμφυλίου Πολέμου και της Ανασυγκρότησης.
ΕΡΙΝ ΜΠΡΟΚΟΒΙΤΣ (ΟΜΩΝΥΜΗ TAINIA)
Μια άνεργη ανύπαντρη μητέρα γίνεται νομικός βοηθός και σχεδόν μόνη της καταρρίπτει μια εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας στην Καλιφόρνια που κατηγορείται ότι μολύνει την παροχή νερού μιας πόλης.
ΠΑΠΙΣΣΑ ΙΩΑΝΝΑ
Ο Εμμανουήλ Ροΐδης παρουσιάζει την «Πάπισσα Ιωάννα». Μια γυναίκα που προσποιείται ότι είναι άντρας, καταφέρνει να αναρριχηθεί στην ιεραρχία της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και να φτάσει μέχρι και το αξίωμα του Πάπα. Ζηλευτή. Τολμηρή. Ριψοκίνδυνη. Αξιολάτρευτη. Ο δημιουργός της διώχθηκε και το μυθιστόρημα χαρακτηρίστηκε εκείνη την εποχή ως αντιχριστιανικό και κακόηθες.
ΛΩΞΑΝΤΡΑ
Η πληθωρική αγκαλιά που μας τάισε μέχρι σκασμού φαΐ κι αγάπη. Αυτή είναι η «Λωξάνδρα». Η Μαρία Ιορδανίδου μιλά για τη γιαγιά της, μας συστήνει την Πόλη και μέσα από κατσαρόλες, τηγάνια, μπαχάρια, μύδια κι όλα τα γεννήματα γης και θάλασσας μάθαμε πώς το άρωμα κι η αύρα μιας γυναίκα μπορεί να φέρει ισορροπίες.
Μια βαθιά θρησκευόμενη και συνεσταλμένη γυναίκα, πολύ καλή σύζυγος και μητέρα, νοικοκυρά και εξαιρετική μαγείρισσα. Ανοιχτόκαρδη, υπερβολικά εκδηλωτική στα συναισθήματά της, πονόψυχη και συμπονετική, είναι μια απλή γυναίκα της εποχής. Είναι μεγαλόσωμη, πληθωρική, μια «μητριαρχική Μπουμπουλίνα», όπως τη χαρακτηρίζει ο Στρατής Τσίρκας. Είναι άδολη, θέλει να βλέπει τους ανθρώπους αγαπημένους, πέρα από τη γλώσσα, το φύλο, τη φυλή και το χρώμα.